söndag 18 juli 2010

S-E-M-E-S-T-E-R





Jag tyckte att jag behövde bokstavera åt er så ni vet hur jag lever just nu. Ack så skönt det är.









Tidigare i veckan blev det prövat på en ny simstrand, en på Möckelö. Det var mysig i sig, men själva bottnet och vattnet var inte så bra. Bottnet var mjuk och geggig och i vattnet fanns det massor av sjögräs. För att citera Z, så fick den två solar av fem. Vi hittade även den andra stranden på Möckelö, men det ville vi inte ens simma vid. Efter simturen blev det en vända via Kungsö där vi också hittade en strand, men den testade vi inte heller med såg i alla fall bättre ut än det andra på Möckelö. Det återstår en hel del ständer ännu. Vi återupptar uppdraget när Z och jag återvänder till holmen.











I fredags tog jag och Z båten över till Åbo och sedan körde vi upp under kvällen/natten. Det tänkte bli dramatiskt när vi körde på motorvägen utanför Vasa, men som tur var slutade allt väl.








På lördag kom pappa in på förmiddagen och tyckte att vädret var så bra att vi kunde åka ut till Tankar fyr. Ingen dålig ide tyckte jag och steg upp och började fixa i ordning en picknik väska. Även min broder med familj och systeryster med man skulle komma med.



Lördagen bjöd på superväder och väl på Tankar var det lugnt och vindstilla. Vi gick till Byagillets stuga där vi mötte på min farbror med fru. Det blev kaffe med dopp innan vi styrde mot fyren där vi skulle trappa 122 trappor upp. Upp i fyren var det riktigt varmt, svetten började rinna längs ryggraden. Ner igen så fortsatt vi runt holmen och via kyrkan ner till cafet där det blev glassdags. Men efter det tyckte vi att det var dags för ett dopp. Nästan alla tog vi oss en simtur, tror inte jag har simmat vid Tankar sedan jag var liten och var med mamma o pappa på Tankarstämma. Vattnet var svalkande härlig, det kunde inte bli en mera härlig dag. Som pricken på i:t ringde mamma o vi tyckte att hon kunde komma till villan (Grunni) och där skulle vi grilla o äta gott. Och så blev det, och väl där möttes vi av min andra systeryster med man och hund. Kvällen avslutades med en till simtur i solnedgången.

Söndagen började med halvmulet väder, men på eftermiddagen blev det en simtur i kära Gäddviken tillsammans med M. Därefter kaffe, glass och skvaller vid Bryggan. För att komma tillbaka till verkligheten avslutades kvällen med at se IFK Mariehamn vinna 3-0 över FC Inter. Det tyder på att man borde hålla sig borta från hemmamatchern i fortsättningen. Inte mig emot bara det vinner :)




Imorgon blir det loppismarknad i Jeppis med systrarna och mamma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar