fredag 9 juli 2010

Min första godnatt saga

I helgen har jag Broder med familj på besök. De anlände under eftermiddagen och blir kvar under några dagar. Ikväll blev det en kort rundtur i Mariehamn och imorgon är det tänkt att det blir picknik någonstans på ett varmt ställe, eventuellt vid en strand. Det intressanta ikväll är dock att jag berättade min första egna påhittade saga. Sagan om lilla gubben i slottet.

Sagan handlar i stora drag om en liten pojke och sin kramiskanin som var på stranden och byggde ett slott i sanden. Runtom slottet skulle det vara en sjö så att inga inkräktare skulle kunna ta sig in i slottet utan enbart via en smal bro över sjön. När kaninen och kramiskaninen grävde i sanden började de hitta intressanta saker såsom konstigt färgade stenar och senare även små vikingahjälmar. Pojken och hans kramiskanin började fundera över dessa stenar och små vikingahjälmar. De satte undan stenarna och hjälmarna och skulle fortsätta byggandet av slottet och grävandet av sjön runtomkring när det hörde en liten röst in från slottet de höll på att bygga. Pojken och kramiskaninen blev skrämda när en liten gubbe med vitt skägg kom ut från sandslottet det hade byggt och hytte med näven mot pojken och hans kramiskanin.

... to be contunued... :)

I verkligheten fanns det mera detaljer, men ungefär här somna lillkillen :)

Jag e mäkta stolt fastän det var hans mamma & pappa som gjorde "grovjobbet" före :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar